Årets første byggeri: Pergola

Idéer er der nok af. Her hos mig handler det mere om at tøjle idéerne, så jeg ikke sætter for mange projekter i gang. Det lykkes sjældent ret godt:-)

Jeg har tænkt, tegnet og forberedt mig grundigt. Så nu er der bestilt materialer til at bygge pergola. Eller måske snarere en række skærmvægge med pergola-effekt!


Skitse af min kommende pergola. Pergolaen sammensættes af fire moduler.

Pergolaen er sammensat af flere moduler - i alt fire - (men kan udvides efter behov) og kommer til at blive placeret omkring stien mellem pavillon og køkkenhave. Designet er lavet sådan, at man dels kan gå under pergolaen, hvis man følger stien - eller man kan komme ind fra siden af pergolaen, da man jo ofte finder på at skyde genvej til køkkenhaven.

Et pergolamodul måler 225 x 225 cm.
Jeg er ret glad for designet. Det matcher havens øvrige træværk, og så er jeg glad for den skulpturelle værdi. Haven er endnu ret lav og åben i den del af haven, hvor der er køkkenhave, så jeg er rigtig glad for at kunne skabe lidt højde med denne trækonstruktion.

Pergolaen med fire moduler koster godt 2.000 kr. i materialer. De kan bl.a. købes online hos byggemarkedet 10-4.

Modulerne sammensættes af to overliggere.
 Overliggerne giver pergola-oplevelsen og sikrer stabilitet i konstruktionen.

Kommentarer

  1. Det ser godt ud og bliver spændende at se det færdige projekt:-)
    Jeg kender godt det med at prøve at tøjle alle de ideer som popper op i en uendelig række.
    I år prøver jeg virkelig at lade ideerne blive inde i hovedet - jeg har lovet at der ikke skal laves nye projekter.

    SvarSlet
  2. Det ser godt ud. God arbejdslyst.
    Vh Nina

    SvarSlet
  3. God arbejdslyst. Det bliver helt sikkert flot som vanligt :-)

    SvarSlet
  4. Meget spændende! Jeg er fan af pergolaer og hegn i haven, som jeg syntes giver dybde til et område i haven. Jeg glæder mig til at se processen her på bloggen. Det er en fantastisk tid i haven, hvor man får så meget energi.

    God weekend - og arbejdslyst!

    SvarSlet
  5. Flot ide med skærme og smutveje
    HUSK, hvis der skal planter på får de en vist fylde til alle sider også ned ad
    Er indgangen/udgangen så høj nok hvis der er plantemasse 4-5 cm nedad
    Mit pergola er 270 cm høj og bestemt ikke for højt når der er klatreplanter på og man skal kunne gå igennem uden at blive indfanget af gevæster ;-))))
    Glæder mig at se det på bloggen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det gode tip. Det kan bestemt godt være, at jeg skal gøre den lidt højere. Dejligt med input!

      Slet
  6. 40-50 cm skulle der stå ;-))))

    SvarSlet
  7. Det bliver rigtig godt, men jeg vi give Ege ret i, at den måske er lidt lav. Jeg holder meget af træværk, hvor lyset kan skinne igennem - det giver en god effekt med flimmerlys:-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag

BESØG ZINKBAKKEN